Find The Way..

diariku sepanjang julai-ogos

5:20 PM
my diary

inilah diariku sekitar bulan julai - ogos..sedikit update utk melepaskan rindu-rinduan keluarga di malaysia ;)

1.PMPI-perkhemahan musim panas ISMA 2009 di Marsa,Matruh Mesir


-sekitar lokasi menarik-


pantai ageeba




hammam cleopatra




pantai rummel ( dekat ngn area apartment )






-pose2 kami-



Inilah kami(team SANTUN)
suasana dalam hammam cleopatra




kepatuhan





keyakinan

kepelbagaian




erm..kesepian??
bukanlah!!..tp bersendirian utk melihat dan belajar sesuatu =)
erm..pelampung ade tak?hee






-keriangan kami dikongsi-
bersama pengarah ust Oz(yg diangkat)
dan ketua kump. ust Mat







bersama seerat ikatan
KUMP. SANTUN =D





-antara akitivi yang menarik sepanjang program-


1.Iron chef


(nasi tomato + santun)NASI TOMATUN =)
chef : ehem2.. :P







2.bola pantai




3.polo air





4.sukaneka



5.BBQ




6.BROTHERHOOD TALK
(perkongsian amal dakwi drpd ikhwah UK)




7.pentas budaya
*nantikan video persembahan kami
(gandingan 2kump mantap:santun & ramah)


-inilah kami dalam segandingan bersama-


PMPI berakhir dalam menghadami erti moto ''warnai hidupmu dalam ikatan persaudaraan"


kalah menang bukan menjadi tradisi saingan di sini..ini tempat kami menyemai ikat janji setia kami dalam terus memacu lapangan perkongsian dakwah kami..

teman-teman..semoga kita thabat i.allah =)

2.walimatulurus akhi irfan salmi & ukhti nafisah abdul rahim


cincin ini~

bermula lah kisah dua insan =)


lancar je irfan...bape lame praktis nih?ada tips ka??hehe



wah..acara climax walimatul'urus..



ahaa..yg ni mg tak boleh tak de la.ngee

well,alhamdulillah majlis berlangsung dengan sgt smooth..lagi2 kehadiran kedua2 family pengantin turut menambah serinya..
inilah 1st couple yang kawen scr songsang(ops jgn salah fhm : ikh medic dgn akhwat dirasat ja )


semoga kombinasi special ini bakal memberikan 1 impak baru pada jalan dakwah kita i.allah..





3.sukan bola PIALA ISMA 09'




8/ogos/2009 - sukan PIALA ISMA-MESIR telah menyaksikan pertempuran sengit daripada kemunculan keenam-enam pasukan di bawah skuad bimbingan khas daripada jurululatih2 profesional(cakap nak gempak je)huhu..dan hasil sepanjang perlawanan bersistemkan LIGA seharian ini maka sewajarnya ia memberikan sebuah keputusan muktamad :






yup team kitrg la yg dpt NAIB JOHAN : REAL MUSLIM FC



-spanjang hari perlawanan-




perlawanan bermula




ayuh REAL MUSLIM!!lets show who's da real soccer player here"(bajet mantap a.haha)




oh oh...haaaalaaaa...(kapten pasukan :ikram)



so nilah aku dlm bermain bola sorg2.lame juga da xberfreestyle..huhu



takpe la..tak dapat skor pon dapat gak bukak ruang utk skor..

''da game is on da team's spirit''



MABRUK UTK SEMUA!!





4.pertandingan nasyid di EGP(Ekspo Gempak PMRAM PHMK 2009)


alhamdulillah kali ni terasa berkeyakinan utk mengemudi team dr TANTA,w.pon beberapa kali dirisik oleh team dr selangor..namun kebersamaan dgn rakan2 tanta mengimarahkan lagi hangat pertandingan..jika disingkap semula sejarah kali terakhir tanta berada ditakhtanya,maka 10thn lepas(zaman ustz khairul nizam ;mantan presiden PMRAM)adalah zaman kemuncaknya..WOOOW...da lame sgt da tuh..so ini menjadi sandaran kami utk meletakkan tanta pd status yg sepatutnya..




usaha demi usaha..inilah hasil kami..wpon berjaya merangkul di tangga naib johan..tp ia hanyalah permulaan..paling penting kami celik akan realisasi hadaf dlm amalan..smg ikatan ukhuwah kump AL-IRSYAD menyuluh hati2 yang sedar utk mendengar



tahniah kpd :ustaz salahuddin al-ansori(ketua kump. aka kembarku),ustaz bahrom,ustaz farid(penulis lirik)dan semua ahli al-irsyad










Wallahua3lam..

laporan program sepanjang julai-ogos
(byk lg prog. tp xlarat nk cite sume.hee)

p/s : pengajaran - jgn tangguh2 kerja..ni la hasilnye.semalaman tak tido.haha


so what's next???
focusing in our ramadhan..
Read On 2 comments

antara gagal atau berjaya..??

4:20 PM
ku mengharapkan ramadhan kali ini
penuh makna

agar dapat ku lalui dengan sempurna


raihan feat. man bai

************************************************

ikhwah dan akhawat yg dikasihi..

REJAB

SYA3BAN

RAMADHAN

antara gagal atau berjaya...??




sedarkah rejab telah berlalu dengan pantasnya tanpa seru
masakan kini sya3ban pula melambai2 menutup tirainya..

mereka hadir dalam cuba mengaut perhatian si bani adam
namun berapa ramaikah yang celik dan telus membentuk rindu yang terpendam..??

antara gagal atau berjaya
apakah respon hati yang merindukan saat2 bulan istimewa yg diberikan Allah pd kita..??

rejab dan sya3ban tiada yg istimewa..???benarkah???
kalau bagitu...:
kenapa dijadikan rejab itu utk Allah..
kenapa pula dijadikan sya3ban itu utk Rasulullah..

banyak sgt peristiwa tarikh islami berlaku ktk
bulan itu(kaji semula sejarah islam..hum)

antara gagal atau berjaya..
masakan kita telah rugi..krn kahadiran bulan2 ini telah kite lepaskan ia begitu shj

maka apakah kita redho ia bakal berulang dlm fasa ramadhan kali ini pula..??!!
walhal bulan ramadhan itu bulan yg dicipta utk ummatku kata baginda s.a.w

persoalan yang mula dilazimi oleh semua penganut yg beriman dgn ketundukan kpd Allah dan rasulNYA...

apakah kita benar2 bersedia menyambut kedatangan ramadhan kali ni..??
persiapan apa yang dilakukan??
sebanyak mana??kualitinya bagaimana..??

teringat akan kata2 sorg syeikh azhar dalam khutbah jumaat yang lalu..telah sedikit sebanyak menyuluh hati ini agar benar2 bersedia dengan segala aset kelengkapan menghadapi madrasah ramadhan..dalam terjemahan kpd bahasa melayu :
kite perlukan "booster" untuk memaximumkan pengabdian kita dalam menempuh ramadhan kelak..namun booster yang dicari bukan di bulan ramadhan..tetapi ianya telah terhidang di saat rejab dan syaban mengunjung tiba...


booster sbg pemecut

maka untuk merangkul booster itu...
apakah kunci kpd kunci dalam menjayakan misi BOOSTER ini??

pertamanya ia adalah TAUBAT
insaf dan berazam dan berjanji utk tidak mengulanginya(perkara tidak syar'ie)
taubat yang bersungguh-sungguh
"TAUBATAN NASUHA"

“Dan bertaubatlah kamu sekalian wahai kaum mukminin! Semoga kamu mendapat kemenangan”. (an-Nuur: 31)



bersegeralah!!..apakah ada jaminan waktu untukmu..??

“Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa”. (Ali-Imran, 133)

Melalui Sifat Allah Yang Maha Pengasih dan Pengampun, Allah menjanjikan rahmat dan pengampunan dari semua dosa kepada hambaNya yang bertaubat. Allah Subhanahu wa-Ta’ala pula bertanya mengapa kamu tidak mahu bertaubat sedangkan taubat adalah amalan yang mulia di sisiNya sebagaimana firmanNya:

“Maka mengapa mereka tidak mahu bertaubat kepada Allah dan memohon ampun kepadaNya? Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. (Al-Maidah, 74)


sifat manusia yang tiada imannya:
degil - sombong - bertangguh-tangguh - ..(ape lg yg korg nk isi..?)

dan keduanya adalah mereka berwaspada dan bersungguh untuk meninggalkan scr mutlak apa2 yang tiada kaitan dengan urusannya

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيْهِ

[حديث حسن رواه الترمذي وغيره هكذا]

Dari Abu Hurairah radhiallahunhu dia berkata : Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda : Merupakan tanda baiknya Islam seseorang, dia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya .

makanya diadili sebegini
kita mahukan kehadiran ramadhan kali ini berada di atas 100% all out!!
bukannya di 10 awal ramadhan kita baru nak mendapatkan rentaknya
kalau begitu bagaimana agaknya di akhir 10 ramadhan??
lailatulqadr atau lailatulniyam??
beruntunglah mereka yang berjaya
mendapatkan malam alqadr

kalau kita kata kita mahukan yg terbaik utk ramadhan kali ini
maka mulakanlah dengan mendapatkan BOOSTER sebelum kehadirannya
bersiap sedialah dlm menapakkan kaki ke dlm madrasah ramadhan
agar pencapaian booster menghasilkan 24 7 utk ramadhan

persoalannya..
antara gagal atau berjaya..
yang mana satu menjadi pilihan kita..
pilihlah daripada pilihan iman mu~

-berikanlah iman itu AIRnya krn kehausan dek futur dan dosa tangan2 kita...



semoga ramadhan kali ini adalah yg terbaik untuk kita i.allah
ramadhan kareem wa wallahi allahu akram

ketahuilah..

ketika bulan Ramadhan menjelang, sebagian Salafush Shalih mengucapkan selamat tinggal kepada sebagian lain sampai mereka berjumpa lagi dalam solat. Yang mereka rasakan adalah ini bulan ibadah, bulan untuk melaksanakan shiyam (puasa) dan qiyam (solat malam) dan kami ingin menyendiri hanya dengan Tuhan kami.


Hendaklah Anda semua berusaha agar hati Anda menyatu dengan Allah swt. Pada malam-malam bulan mulia ini. Sesungguhnya puasa adalah ibadah yang dikhususkan oleh Allah swt. bagi diri-Nya sendiri.

كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلَّا الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ

“Semua amalan anak Adam adalah untuknya, kecuali puasa. la untuk-Ku dan Aku akan memberikan balasannya.”

***********************************************

special dedikasi untuk ibu ,ayah dan keluarga..:

kali ini ita bakal menyambut kehadiran ramadhan dan syawal berasingan,semoga dpt memberikan tujahan yg terbaik dlm ramadhan kali ini ye..hidupkanlah hari2 dan malam2 ramadhan dengan bi3ah yg terbaik...dan plzz doakan ketetapan hati dan kejayaan kami di sini..

LOVE U ALL!!

special wish to musleh :

all da best for your UPSR!!!kalau dpt 5A awez belikan something special dr mesir okay!! PS4 ade ke??huhu

special wish to ubayd,mia,ulya,uzaayyyr :

da pandai ke puasa tuuu??nak buka puasa dengan uda awez takk??tapi kenelah puasa ye ;P

dan lagu khas :


apabila rindu mula membuak2..hanya doa sbg pengubat rindu

kalau rindu awiz..makan tamar coklat yg awiz bg tuh kay :)

Read On 3 comments

they did it =)

4:04 AM

* As salaam alaykom,

the reception of Ust.
Salman Al Farisi & Dr. Fatimah Zaharah was held at Kelab Shah Alam.


* and below are some snapshots from the event..



shah alam royal club






the arrival of Bride & Groom =)





master of ceremony...Sista Iman & Brother Sofian Saujana




Quran Recitation & doa by Brother Najmi





solo performance by Brother Muadz


with their own pose




Eqwa from IIC..cam ku kenal je mamat kt tengah tuh.huhu



with team 1st Verse ..AlhamdulLILLAH, ramai photographer yg sudi membantu menjayakan majlis nie



last but not least.. bergmbo kenangan with The Wayfarers as a team management!!!
(i'm not there)


alhamdulillah

4 perkahwinan sudah berlangsung thn nih :
akhi salman dah,akhi irfan salmi pon dah,akhi zaizul pon sudah,akhi farhan pon sudah

so who will be next??
is it..mr.F maybe mr. I or maybe mr.M...???
jeng-jeng..
they kept to make it suprises..hee

3ala kulli ahwal
barakallahu lakum wa barakallahu aleykum wa jama3a bainakum bilkheyr

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚإِنَّ فِي ذَ‌ٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

Bermaksud:

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir".

Read On 8 comments

mY pLayLisT


whats up Palestin

whats up in Harakah

Followers

you are in..!

from zero to..