Find The Way..

di sebalik lagu ini...

1:54 PM
salamz...
ok..rasenye dah tiba masanya utk ana kongsikan
sebuah perkongsian yg bermakna disebalik pemprosesan
sebuah lagu yg pnah dinobatkan HITZ suatu ktk dahulu(tp xlama sgt a)
iaitu...lagu DIMANAKAH ABI..er..pernah ke dgr??hee

lirknya begini..;

dalam damai teratak sepi
menjelma pertanyaan menyentak hati
bermainlah pilu sang isteri
membelai pipi permata suci

umi di manakah abi
bergetarlah bibir mencari
perlukahku kisahkan apa yang terjadi
pada si kecil yang ingin mengerti
sayang abi kekasih umi
pergi mencari cinta ilahi

tidurlah sayang umi
dodoikan bersama zikir mendamaikan
bangunmu esok
menjadi pejuang mujahid sepanjang zaman

artis:aR-rAid
lirik:lagu:duat

haa..bg yg lupe dah igt dah??amcam bes ke??uh??xfhm ngn liriknya?
or xdgr liriknye cane?ops..sori..kitrg rekod dlm komptr sdr je(tunggu syrkt taja kite
tp xdpt2..hee)
anyway..bg peminat lagu ini maybe ade pandgn tersendiri bout it..pape pon..btul ke
korg fhm ttg lagu nih??resap dlm jiwa x?or sedap dicorong telinge je??
hurm..if xbape fhm...meh cni dgrkan ape inti pati yg leh ana kongsikan wat 'ibrah sme..ok?

chop!!sblum tuh ana nk ucapkan kpd composer lagu nih..abg ahmad or duat..sgl idea n inspirasi dtg dr dia..tanpa briefing dr dia..kump arraid sure xdpt nk rekod n menyampaikan lagu ni dgn baik..so sudah menjadi 1 kwajiban kpd MUNSYID memahami lirik lagu dlu sblm dinyanyikan..

baik..dari amatan ana..dgn tajuk [dimanakah abi] sudah cukup utk kita gambarkan bhw lagu ini bertemakan ttg jerih payah si isteri membesarkan si anaknya tanpa adanya ayah disisi...and inspirasi idea lirik ini diambil dr sorotan senario sahabat2 kita di palestina sana khususnya anak2 dlm usia 3-6thn yg masih menatah n mendambakan ksh sayang ibu n ayahnya..,ya..kita mg maklum dgn situsi disana tp apakah pernah kita merasakan sebegitu rupa??jikalau ada tahniah..tp ana pasti..perasaan kita mg xsama spt apa yg mrk rasakan..semmgnya jauuuuh perbedaaannya...

so..elok ana kupaskan dr rangkap by rangkap bg pemudah cara utk kita btul2 rasakan bagaimana da REAL LIFE of disaster kt sane..bg yg sudah berkahwin bayangkanlah lirik ini btul2 berlaku dlm kehidupan kamu sbg umi dan bg yg masih bujang..inilah masa utk kamu btul2 amati ape perasaannya kamu sbg anak tercari2 di manakah abi utk dilepaskan rasa sunyi dan sepi..
hurm..ok ni adalah kupasan2 dr rangkap2 lagu tersebut:


dalam damai teratak sepi

menjelma pertanyaan menyentak hati

bermainlah pilu sang isteri

membelai pipi permata suci
---> permulaan rangkap yg jelas menggambarkan si istri yg hidupnya sepi tanpa suami membuahkan seribu soalan di minda yg menyentak benak jiwanya...lantaran berlinangan air mata krn sebak takut2 persoalan itu tidak menghasilkan jawapan yg pasti..ape persoalannye tuh??kite tgk rangkap ke2...:


umi dimanakah abi

bergetarlah bibir mencari

perlukah ku kesahkan apa yg terjadi

pada si kecil yg ingi mengerti

sayang abi kekasih umi

pergi mencari cinta ilahi


--->sepotong ayat persoalan yg pendek tp menjadi igauan buat si umi apb. si anak sibuk nk tau mana papa??baba xnak balik umah dah ke??knp abi da lama xbalik umi??abi da xsyg kt adik ke??dgn nada pelatnye cukup menghentak jiwanya yg luhur itu..apakan daya si umi mampu bertahan...maka menjawablah umi dgn hati yg ckup terhiris...papa g kerja nak..abi sibuk cari nafkah utk kita spy umi n adik senang di dunia n akhirat..lg pon xlama...nanti abi baliklah ye...dah dah..jgn fikir2 lg ye sayang...mata menahan air mata..jiwa memendam rasa...kalam terpaksa berahsia...kuat seorg umi menjwb dgn tenang pd anaknya.....

hurm..ok kite go to rangkap ke3...:


tidurlah sayang umi

dodoikan bersama zikir mendamaikan

bangunmu esok

menjadi pejuang mujahid sepanjang zaman


--->sebagai pujuk rayu dr umi pd anaknya drpd terus disoalkannya lg..maka didodoikannya bersama zikrullah yg mendamaikan dgn harapan agar si anak lena tanpa memikirkan persoalan yg masih kabur jawapannya...tatkala lelap di mata si anak dgn irama zikrullah itu...panjang doa si umi mula dikhususkan buat anak kesayangannya..dgn doa yg pnuh khusyuk....bangunmu esok bukanlah sia-sia tetapi kental jiwanya utk kau terus menjadi pendokong kalimatulhaq..menjadi seorg anak,bapa,pemimpin yg mujahadah..pemimpin yg mujaddid..hatta kau menjadi pejuang mujahid sepanjang zaman...amien....disapukan tgn ke muka bersama linangan air mata yg penuh syahdu menahan sendu....

begitulah kasih dan sayangnya seorg isteri kpd pejuang..seorg mak pd anak..yg siang dan malamnya tak tenang dr memikirkan kerisauan yang tiada penghujungnya....baginya..hari hari yg mendatang adalah hari yang merunsingkan...moga2 anak kecilku ini akan mengerti di hari muda kelak...

so....apa respon korg ttg kupasan di atas??biasa??ade FEEL??well...ana xnk korg bg jwpn on da spot..but think twice k..try to understand ape snnaye lirik ni sampaikan..ape mood n jiwa lirik lagu ni??ade jwpnnye??yup...u r rite!!..so simpan wat modal inspirasi utk korg k..u need it..rasanya..cukuplah sekadar ini dahulu..mg ade byk nk dicitekan but soon i'allah...

-thanx kt korg sbb sudi bace...ana kongsikan based ape yg ana fikirkan je..if silap..maaf..WALLAHUA'LAM....and sori amik mase korg lebih skit ye-

lastly...dengarkanlah lagu di manakah abi..hayatilah...renungkanlah..dan fikirkanlah....!!

wassalam..
Read On 2 comments
2:03 PM
salamz....
baca site ni baik-baik....
disebalik kite ghairah menyambut hari raya lalu..
ade 1 cite ana nk kongsikan wat renungan semua..

cite 1st..
3 hari sblm raya...

berita mengenai 2 ahli bait kami diserang oleh 2 perompak
yg kurg profesional khabarnya tlh cube utk merompak mrk
di pagi hari slps usainya kami iktikaf bersama di msjd SALAM..

peristiwa tersebut diceritakan tanpa ragu2 sekali oleh mrk ber2 di mana
lokasi kes tersebut berlaku di 'IMARAH kami(cam umah flat dlm B.A)...

ringkas cite nya...
pada mulanya mrk dgn yakinnya mengaku bhw mrk adalah polis
dan 1st action yg drg wat ialah drg suh 2mangse tuh menunjukkan identiti...(drg igt dak2 malaysia ni P.A.T.I ke..?)..maka menjwblah drg...MA FISH!!(XDE-dlm bhse pasar arab)..stlh berulang2 kali mamat arab tuh mtk2..dgn kerakusan sbb bengang xde respon lain dr dak malaysia tuh..mrk tiba2 je mserang drg n cube nk merampas hp drg..maka bergelutlah drg..yah yah..anyway w.pon salah seorg perompak tersebut tlh mgunakan pisau gambit sbg senjata..
ttp hanya dgn jeritan HAARAAAAMI!!!!!(pencuri)...sahaja..drg trus melarikan diri....adoi..
xsangke semudah tuu....harap muke je masing2 macho...rupe2nye dgn jeritan je mrk terus CABUT!!hee...

maka beredarlah pencuri2 tuh ke mane ntah xtau...n selamatlah 2 ahli bait ktrg tuh..alhamdulillah.....pape pon...4 those yg da bace..sbg peringatan..plz be alert evrytime..everywhere..with anybody..and jgn jln sorg2..lg baik lebih ber3..ok??

tambahan...
perompak:mg pure org arab..bukan black negro tau
and mangse..ijad dr samtar...n mu'awwidz(pemilik blog nih)..wakakaka...
Read On 1 comments

coretan di pagi raya

1:04 PM

















utk makluman pembaca,...kesah hari raye siri lepas telah diSARBOTAJ oleh pihak xberakal w.pon pd hakikatnye ada..maka..adalah lebih baik if ana kongsikan gak spanjang musim raye nih w.pon skit...terimalah

sabtu-9.oktober.2007/1 syawal.1428

pas solat raya di KHALA'(tpt lapang)..sbhgn dr kami yg lambat(xsolat kt masjid salam) terus menuju ke masjid SALAM dan di situ ktrg habiskan masa utk bersalam salaman n bermaaf maafan n we did snaped some pictures..nanti tgk kt lampiran gmbar di bwh ye...so lepas dr sedih2 sme...kitrg g mencari rumah sasaran utk mengisi kekosongan perut yg dah lame bermain instuments yg pelik2..hee..so rumah yg menjadi sasaran utama ialah rumah ust.salman abd rahman..bermenukan"nasi impit,kuah kacang sedap!,mee ngn sup ngn ape lg ye....tp yg pasti sme menu ana sempat rase..dan ternyata masakan drg mg high class!!sedap beb!!!so hasilnye...balik dr nyental mskan drg...perut dah xtau nk main instrumen ape lg..hee..burb!!alhamdulillah...

anyway...mission kitrg xberhenti stakat tuh saja...kami melangkah pula ke lokasi seterusnye...iaitu di ARMA(MALAYSIAN HALL...lebih kurg cam tuh la...)..di sana...haaa mg menyediakan berMACAM2 lauk pauk...tp dgn rendah dirinya kami di sane....kami mkn skit2 jela...kasi chan kt org yg xmenyental cam kitrg pg td...hee..actually..kehadiran kami ke sane xlain xbukan utk meluaskan ikatan ukhuwah ant. pelajar2 malaysia yg len..almaklumlah kitrg ni kan dtg scr persendirian..knelah bersuai kenal...ye x??hee...habis dr ta'aruf sme...kami pon pulang...n we went back to da normal life...nothing special...hee

so dats 4 da 1st journey of da 1st raya...menarikkan??simple but...erm..erm..senang cite xcam raye kt malaysiakan???meriah sane sni...ngn promotion gempak2nye lg...fuh!but here...totally diffrent!!why???nk tau sbb pe??..i will let u all know in da next article i.allah...

lastly...dats 4 da news to share with..hope u all enjoy it..i'm muawwidz...reporting for da breaking news rite away from egpyt...and i close up with kalimah ''eid mubarak wa alfun aasifan"...


ni bersama family yg terbesar pnah awiz ade(berlatar belkngkan masjid SALAM)..cube teke mane ayah kitrg..??hee


haa..ni lak kt ARMA..masing2 tgh kelaparan..kronk kronk~







Read On 2 comments

tazkirah buat teman....

2:19 PM







AIDILFITRI ; MERAIKAN ISLAMNYA KITA, FITRAHNYA JIWA


Ramadan telah pergi meninggalkan kita. Apakah masih ada peluang untuk bertemu dengan Ramadan yang akan datang? Terkenang kita kepada peristiwa ketika Nabi SAW menaiki tangga-tangga mimbar masjid baginda SAW mengaminkan satu persatu yang disebutkan oleh Jibril Alaihi as-Salam. Di antaranya ialah sebagaimana yang disebutkan oleh Nabi SAW:
“Jibril mendatangiku seraya berkata; “Barangsiapa yang mendapati bulan Ramadan, lantas tidak mendapat ampunan, kemudian mati, maka ia masuk Neraka serta dijauhkan Allah (dari RahmatNya).” Jibril berkata lagi; “Ucapkan ‘Amin’. Maka kuucapkan ‘Amin’”.
Tidakkan amaran ini cukup menggerunkan kita. Sejauh mana kita telah mengisi Ramadan ini dengan sembahan ibadah yang cukup untuk menagih keampunan Allah yang ‘tidak murah’ itu? Berhasilkah kita untuk mendapat nilai Taqwa? Pujilah Allah bagi mereka yang telah berpenat lelah dan dukacitalah sedalam-dalamnya bagi mereka yang lalai dan leka.
Selepas Ramadan berlalu, para Salafus-Saleh sentiasa memohon kepada Allah agar segala amal kebaikan yang dilakukan diterima oleh Allah. Seharusnya selepas Ramadhan taat dan patuhnya seseorang itu kepada Allah berkekalan maka itulah sebesar-besar nikmat kurniaanNya.
Akan tetapi, jika ibadah itu bermusim, setaraf dengan bola sepak atau durian, maka celakalah kesudahannya. Semoga Allah melindungi kita dari keadaan cela seperti ini.
Selepas berlalunya Ramadan, janganlah kita lupa kepada Puasa 6 hari di bulan Syawal. Kedudukannya sebagaimana Solat Rawatib mengiringi Solat Fardu berfungsi menampung kekurangan yang berlaku kepada puasa Ramadan kita.
Madrasah Ramadan yang menghasilkan Taqwa hendaklah digunakan sebaik-baiknya. Kehidupan kita di bumi Mesir ini sememangnya menguji iman dan komitmen kita kepada Islam dan Iman.
Jika Taqwa itu bermaksud menempuh hidup ini dengan penuh hati-hati sebagaimana seorang yang melalui jalan penuh duri bagai yang didefinisikan oleh Ubai bin Kaab Radiyallahu ‘anhu, maka Taqwa itulah yang diperlukan dalam kehidupan kita di sini.
Saban tahun apabila berlalunya Ramadan, kita akan meraikan Aidilfitri. Kita raikan ia dengan Takbir, Tasbih dan Tahmid. Tetapi pernahkah kita dikunjungi tanda tanya, apakah sebenarnya yang kita raikan?
Sesungguhnya, yang kita raikan adalah hakikat diri kita sebagai seorang Muslim. Kita raikan anugerah terbesar pemberian Allah ini. Islam yang telah memuliakan kita, meletakkan harga diri kita yang tinggi dan Islam yang memelihara martabat kemanusiaan kita. Islam itu adalah Islam yang telah disempurnakan oleh Allah, Islam yang menjadi penyempurna nikmat Allah kepada kita dan Islam yang telah diredhaiNya sebagai jalan hidup. Pujilah Allah di atas nikmat ini.
“Segala puji bagi Allah yang telah memberi petunjuk kepada kami ke arah ini, yang tidaklah kami ini beroleh panduan hidayat jika tidak diberi petunjuk oleh Allah”. (Al-A’raaf: 43)
Kerana Islam, kita terpelihara daripada menjadi hamba kepada dunia dan harta benda. Kerana Islam juga, kita terselamat daripada menjadi hamba kuli kepada nafsu. Dengan Islam juga kita bebas merdeka daripada menjadi hamba kepada sesama manusia. Islam jugalah yang menjadikan kita berdiri mulia, walaupun sebagai minoriti Ghuraba’ di tengah ramai.
Bahkan Islam itu juga menjadikan kita gigih dan cekal untuk terus bertahan walau diasak dari segenap sudut yang boleh menindas. Ditindas hak-hak asasi manusia, ditindas pemikiran, ditindas idealisma perjuangan, ditindas ekonomi, ditindas sosial, ditindas siasah dan ditindas pada sekalian sudut kehidupan yang ada. Tetapi pernahkan kita merasakan Islam diri semakin rapuh dan lapuk dimakan anai-anai? Tidak sama sekali. Bahkan tekanan itulah yang menjadikan kita semakin yakin bahawa ia Sunnatullah yang menjanjikan kemenangan mutlak bagi mereka yang berjaya menempuhnya. Kita tidak pernah bersifat apologetik dengan prinsip Islam dan perintah Allah yang dijunjung bahkan kita sentiasa tegas dan berani memuliakan Islam, dan menyembah Allah di tengah-tengah dunia fitnah dan serba kontra.
Pesan seorang akh, “Wahai saudara, janganlah kamu berputus asa. Sesungguhnya berputus asa itu bukanlah akhlak muslimin. Hakikat yang ada pada hari ini adalah mimpi semalam, manakala mimpi hari ini bakal menjadi hakikat esok. Pihak yang lemah tidak akan lemah selamanya kerana yang kuat itu akan beransur-ansur menjadi tua dan uzur. Setiap makhluk ada ajalnya maka setiap kezaliman ada kesudahannya!”
Maka isikanlah keraian Aidilfitri kali ini dengan semangat juang yang tinggi. Semangat mahu melihat kalimah Allah itu ditinggikan mengatasi segala yang lain. Di situlah kunci kejayaan. Pencapaian material semata-mata tidak memberikan sebarang jaminan keselamatan sama ada di dunia mahu pun di akhirat. Ambillah iktibar daripada peristiwa kejatuhan Baghdad di zaman pemerintahan kerajaan Abbasiyyah. Bahkan sebagaimana yang diterangkan oleh al-Imam Ibn Katheer Rahimahullah di dalam kitabnya al-Bidayah wa an-Nihayah betapa pada tahun malang itu umat Islam di Baghdad terlupa untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri lantas mengqadha’nya selepas Maghrib! Dengan kecuaian mereka terhadap solat, dakwah amar makruf nahi munkar dan jihad, maka di saat itulah kebinasaan ditimpakan oleh Allah walaupun pada masa itu Baghdad adalah qiblat tamadun dan ilmu pengetahuan.
Sesungguhnya pada kisah mereka itu ada pengajaran bagi mereka yang mahu berfikir.
Salam ukhuwwah dan Selamat Menyambut Hariraya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin.
Allahu Akbar! Allahu Akbar! AllahuAkbar!
Wa Lillahil Hamd!
Read On 0 comments

ramadhan owh ramadhan

5:17 PM
بسم الله الرحمن الرحيم


ramadhan....
kehadiranmu sgt dinanti2kan..
pemergianmu sgt menyedihkan..
apakah akan ada peluang utkku lg..
peluang yg besar nilainya...
besar ganjarannya....

ramadhan....
hatiku merinduimu..
jasadku pnuh menantimu...
kedatanganmu membawa seribu erti utk ku
krn kau...ku mengenali kekurangan diriku..

ramadhan...
terlampau byk KHASIATmu buat hambaNYA..
byk RESEPI yg telah ARRASUL tonjolkan utk kita
tp...masih jauh utk ku hitungkan ibadahku
namun,apakah aku puas kini..??
membiarkan ramadhan itu pergi..??

hurm...
ku tersentak seketika..
menungku jauh nun disana...
kenapa???fikir apa???

benak fikiranku menggulungkan jawapan...
apakah semua ini utk NYA????!!
atau krn ramdhan yg dijanjikan byk fadhilatnya??

owh tidaaaaaak...
ku lakukan sme ni hanya krn saNYA...
bukan krn ramadhaaaaaan...

krn aku bukan 'abid kpd ramdhan...
tp aku 'abid kpd ALLAH TA'ALA..

yaaa...benar.....smenye ikhlas lillahi ta'ala..
hurm...sape tau...kdg niat bleh SWITCH anytime..
tp aku???? ...kau bgaimana pula??

bersambung.....
Read On 0 comments

mY pLayLisT


whats up Palestin

whats up in Harakah

Followers

you are in..!

from zero to..