Find The Way..

kau dan aku...siapa??

11:23 PM
mamai sungguh pagi ni..sedang mencari henset canggih O2 aku..aku terjumpa sebuah buku yg padanya ada seribu kenangan menanti dibuka.." mutaba'ah amal "zmn sekolah dlu...selepas dibelek2....tiba2 hatiku bermonolog sendirian..:


(bukan gmbar penulis yg sebenar)


aku bangun pagi...tp pagi ku diwaktu matahari meninggingi

aku tetap solat...tp solatku diakhir waktu...??

aku juga pergi ke masjid...tp bila berkumandang azan jumaat

aku xpernah lupa utk berdoa...tp doaku bila aku susah dan berhajat

er....
oOoOOooooOOittt!!!!!
siapakah dirimu untuk menilai diriku ini!!
biarlah aku begini...
asal aku bahagia dah la...ada aku kaco hidup ko ke??
huh...gi blah a tarbiyah2 nih...aku da idup senang ngn suasana cni!!

lantas ku bangun meninggalkan cermin itu..
semenjak 2menjak ni cermin itu yg byk memberikan aku ketegangan emosi

hurm...itulah cermin yg pd suatu ketika byk memberi ransangan pd diriku

bila ku berduka...cerminlah tpt mengadu
bila aku gembira...senyuman riang ku lemparkan padanya
hurm...terselit juga pdnya kata2 mutiara yg byk memberi injeksi pd diriku;
ADDUNIA SA'AH...FAJ'ALNAHA ATTHO'AH
(dunia ini sementara..maka laksanakannya bersama ketaatan)
juga terselit kata2 semangat;
STAND STILL TO HOLD DA FIELD!!
hurm..ape ntah lg..byk je kata2...bukan bg pape pon utk aku..buang masa je!!
maka terus aku beredar meninggalkan cermin diriku itu..
selangkah demi selangkah ku menjauhinya..
makin kuat rintihan ia memanggil..
aaaaaaaaa...abaikan...aku adalah aku yg baru sekarang
biarlah aku nk wat ape pon....!

waaAaaaaaAAAaaaaarghh!!!
ko nak ape lg...aku berang lantas ku melempar kejam seketul batu direct
kene cermin itu...berderai lah ia....hahahahahaha...puas aku!!

ku meninggalkan ia hanya dgn kemarahan aku..maka tamatlah riwayat sebuah yg cermin yg pernah menjadi teman rapatku suatu ketika dahulu..
erm....aku puas dalam duka...perlukah aku berbuat begitu...???
dahla..lupakan..kehidupan aku tak ada kene mengena dgn cermin tuh.

OOooOoUuucCH!!terjenggkit2 aku menahan pedih selepas terpijak halusan kesan cermin itu..aku duduk..ku cuba keluarkan kaca itu...


bersama linangan air mata kepedihan yg tersimpan..aku terlihat akan keratan sebuah nota yg terselit skali bersama serpihan deraian cermin itu...suatu kata2 yang padanya ada maksud sgt2 tersirat..;
AN TAKHSHALLAHA KAANAKA TARAHU(riwayat imam muslim)
takutlah allah sebagaimana kamu melitahNYA

tersingkap semula kenangan lama dibangku sekolah dulu...kaget..
..owh!"ini catitan yg telah aku catitkan sewaktu usrah 4thn dahulu"aku beromongan lg
padanya aku sgt tersentuh akan konsep IHSAN selepas ISLAM dan IMAN...
bagaimana indah dan syumulnya islam mengajar penganutnya utk memahami dan menyedari
sehingga sekecil2 perkara iaitu NIAT IKHLAS KRN ALLAH..
saidina ALI karamallah wajha pernah berkata...
ANNIATUN YAHTAJU ILA NIAH
niat itu perlu kepada niat yg lain
apa afdhal dan hikmahnya arrasul s.a.w mengajarkan kita ttg ikhlas..?
tak boleh ke berusaha gile2 tanpa niat..??
bukan ke ALLAH nilai pd usaha kite..??
hurm...ku meninggalkan persoalan itu bersama juhud utk menggali sendiri jwpan itu..

lamunan ku berubah terhadap sabda arrasul s.a.w
BALLIGHU 'ANNI WALAU AYAT
sampaikan kepadaku walau pon sepotong ayat

aku sgt2 mengagumi para sahabat...dgn hanya sepotong ayat itu terhidang kata2 MUTIARA yg ditafsirkan bhw ballighu itu (amal) dan ayat itu (ilmu)..maka tidak dpt tidak..terlaksana padanya hukum ilmu itu perlu kpd amal..bukan sekadar ilmu dan teori yg makin canggih dijumpai manusia tp pd amal??...hampeh!!~..jawabku sepontan..hurm


krn ALFAHMU dan IMANnya pd ayat tersebut..natihjahnya..mrk mampu utk membuka ROM dan parsi sehingga berjaya menguasai hampir 2/3 dari dunia...berbanding dgn kita...apa yang boleh kita banggakan??dgn terlengkapnya sebuah mashaf ALQURAN pon kita boleh rela dan berdiam diri melihat musuh menghenyak keji ke atas kita..TAK MALUKAH KITA!!?aku mula bertanya memberi respon pd lamunan scr sedar itu...

tok..tok..tok...awEeEEEz!!!
ibu nih...knp tuh??ibu dgr bunyi mcm cermin pecah je td...are u ok..??jom turun makan..

uh??uh???tersentak..umpama line tenet yg tibe2 terdisconnect..lantas menghentikan siaran lamunan itu dgn segera memberi respon pd ibu..
yeeee ibu..i'm ok..nothing to be worry..cermin je pecah...xde pape..jp lg awez turun ye...
aku menggagahi jua utk bangkit dari posisi duduk td..
aku lemah..tp kerana berbekalkan pelbagai persoalan yg ingin ku temui juga jawapan td...aku bingkas bangun..huuuuh...!
aku bangun...aku berdiri...tapi kali ini..aku rasakan bangun dan berdiri ku berbeza...bangun
dan diri aku bersama azam dan niat yg unggul...dada aku sebak tapi...tenang krn tiada lg duka yg menyelubungi lama kini...w.pon aku sedar darah dari kaki dek serpihan cermin itu terus mengalir....aku senyum puas...krn kau cermin...w.pon krn kekejamanku...kau tetap menyayangi diri ku ini dgn memberi sentakan bisa kacamu utk aku terus sedar...
siapakah aku disebalik cermin itu?...apakah itu adalah diriku w.pon kau hanya pantulan imej muawwidz...apakah aku sedar aku tetap diriku w.pon jauh dari bayangan cermin itu..??
dimanakah keihklasan ternilai??pada hasil??atau pada usaha..??
janganlah kau menyalahi dirimu...krn kehidupanmu masih berbaki utk merampas segala peluang yg ada...
kau dan aku...siapa yang bernilai???tiada taranya sebelum renungan disebalik cermin muhasabah..kesedaran..keinsafan..perubahan..


ku pergi bersama linangan air mata semangat keazaman..langkahku langkah yg teratur dan tersusun...

the end..
p/s:watak ini tiada kaitan hidup atau mati..sengaja mempromo diri sbg renungan nukilan isi hati...hanya satu perkongsian selepas lama hidup tanpa tujuan...fikirkanlah
*******************************************************************************
Read On 0 comments

lari selaju mungkin!!

4:40 AM
kini ku sedar
mahu tak mahu
berlari laju
meninggalmu

akukah sampai dulu
atau mati menyinggah dahulu..??

sebelum tuh...ade sedikit dedication nk wat:

1stly thanx to ALLAH da ALMIGHTY coz still giving me da great chance to long live in islam as a way of life to grap da HALAWAH of humbleness to HIM again...i hope i can see da sun rising high n night closing up shy with IMAN wal 'amal billahi ta'ala
insha ALLAH

2ndly...syamil was back...he is still da same..no changes..(muke tetap xleh belah.haha)but surely he brought up with high motivation along from his family...OOOow~!!besnye dpt balik malaysia pasti kite dpt rasekan INJEKSI MOTIVASI dr family!!anyway...i'm glad he is here with da THINGS from my family..hee

3rdly..thanx to ibu n ayah!!kokcal!!angah n kak chi!!musab!!yusra!!kakyong-(makwe-kukuiikuii)dan xlupe biton yg da tak cam GABAN cam dulu dah..heee...you all mg xputus2 bg awez semangat dan doa...tanx sgt...!!and thanx 4 da things...da dpt...nice!!suke!!nanti beli lagi k..ehehe

ok...time to updates some event on dis month..:

14/april/08
ade exam SYAFAWI!!selame 3 hari..hope ckup bersedia..kate senior mg agak susah...tp ramai gak senior kate senang je asalkan ko hafal dan lancar..hah!!ok2...
cube gak lancarkan!!ganbattane!!chayok2x!!

17/april/08
tarikh pelajar2 azhar tonto menanti dgn penuh debaran...exam thn pertama utk fasa kedua(exam musim panas) bakal menjadi taruhan samada berjaya merangkul utk sambung ke tahun kedua atau x...dgn sistem exam ALAZHAR UNIVERSITY yg jikalau lebih 2subjek gagal pada exam tahun tersebut maka harapan utk naik ke tahun seterusnye pasti punah..ini menjadi tasyji'(motivasi) kpd kami semua...selain usaha yg gigih dan doa yg berterusan..nasib kami juga berada pd redha allah,ibubapa,keluarga,guru2 dan rakan2..so plz pray 4 us...and a thousand of apologises if we did any harm and wrong to you..k??kejayaan kami juga adalah kejayaan anda...


take a brake with a cup of tea of IMAN..

anyway..pesanan utk kwn2 yg nk amik exam..:

Jaga shillah(hubungan) antara kamu ngn ALLAH..nescaya ALLAH menjagamu..
Jangan melambatkan solat(di masjid lebih afdhal) apatah lg meninggalkannya..
Jgn meninggalkan yg fardhu dan bykkan yg sunat(qiamullail cth terbaik...)..
Minta restu ibubapa dan mohon maaf dan maafkan sahabat2 jika terOVER!..
Bykkan sedekah harta..paling kurg mendoakan seluruh umat islam..
and paling penting...sentiasa TAJDID n TASHIHkan NIAT..krn baik sesatu niat pasti baik hasilnye

p/s: AN TA'BUDALLAH KAANNAKA TARAHU...FA'ALAINA AN TA'MALU ISTAMIRRAN WA IKHLASAN!!I.ALLAH MA'A TAUFIQ WANNAJAH..AMIEN
Read On 2 comments

selambeeeer jerkk!!

6:24 AM
salamz..today i feel great..i'm feelling to good...erm...serius??how dare me!!..no no..no i lied!!er,i'm not da good...hurm..why??cube tgk dunia luar skrg pe jadinye....:dlm senario umat islam kini...kekangan dan penindasan yang makin nyata kejamnya..rancangan halus yg kian membakar..filem menjelekkan itu!!oOOoooOoo..cannot2...should i feel very well indeed??how could i???!!






sori guys,,tibe2 hati ni terhiris berikutan filem yg SELAMBERR ENAK DITERBITKAN TUH..WoooOOoo...pasti sme da ma'rufkan bout dat..sape yg xterbakar??they are really2 goin' to da limit...well...itulah kerja mereka...kerana keangkuhan pd tuhan rabbul jalil..they manage to do anything to us...but...da quetion is...apa pula kerja kita kalau itu kerja mereka??what can we do??redha??tak???so kite wat apa??are we doing our jobs to fill in our iman to life??how about our 'amal??memuaskan??membanggekan??

HAHAHAhahHAAHhAaa..u know wat.they are laying down restly and laughing at us right now!!n doing some stupid faces!!...waaah..ape perasan kite diTELANJANGKAN begitu aje huh...??





please ummah...:


KEMBALILAH KPD ALQURAN DAN SUNNAH...
ANUTILAH AGAMA ISLAM YG SYUMUL TANPA TOKOK TAMBAH...
NYAHKANLAH KEBATILAN DARI KEHIDUPANMU
DAN HIASILAH AMAL MA'RUF DALAM REALITIMU
BINAKANLAH PERIBADI YG BERSYAHSIAH
LUNTURKANLAH SEMANGAT ASOBIAH
BIAR SUSAH DAN PAYAH
ITULAH SUNNAH DLM MAHMUDAH
JANGAN MIMPI MENGGAPAI TINGGI SEBUAH IMPIAN KEJAYAAN
JIKALAU SUBUH PON MASIH BUKAN DI MASJID ON AND OFF BERTERUSAN JANGANKAN DAULAH MOHON BERTAPAK
BI'AH ISLAMIAH PON TAK NAMPAK NAMPAK


hurm..udahlah tuh...wat penat je taip ni tp masih xde perubahan diri sendiri..
INGATLAH!walaupon Allah tuh MAHA arrahim utk beri kita peluang..tp tak semestinya kita leh TAKE FOR GRANTED K??
sedikit pesanan:



  1. QUM ILA SOLAH MATA SAMI'TA ANNIDA

  2. REBUTLAH 5 PERKARA SEBELUM 5 PERKARa

  3. dan..MATA TATUBA WA TATARAKA AZZUNUB(dan meninggalkan dosa)..??


anyway...ada sedikit promotion nak wat..memandangkan difikirkan perlu..maka i copied of dis from one of my fren...hasil karya yg sgt2 menarik yg pasti sekian lama aktivis dan peminat2 kpd bahan bacaan menantikannya..:




RM 15




"Biarkan Aku Jadi Orang Palestin"


adalah sebuah buku kompilasi
cerpen dan sajak berkaitan dengan Palestin
hasil penulisan orang ramai yang turut merasai penderitaan dan perjuangan mereka di sana.(selenggaraan JIM Media & KARISMA International)


for purchase, please contact:

-012-207 6797 (Mujahid)

or 019-774 9201 (Azree)


Pihak KARISMA International mohon jutaan kemaafan kepada semua yang terunggu-tunggu keluaran buku ini sejak beberapa bulan lepas..


*******------------------------*******


Kami juga membuka RUANG untuk ANDA hantar cerpen,sajak dan sebagainya untuk dimuatkan di dalam buku antologi Palestin seterusnyajom menulis untuk Palestin!


p/s:kredit kpd nihlah J..sori la copy paste dr your blog..hee..allahu ikrimak

Read On 2 comments

universiti = "rumah penyembelihan"...??

1:55 AM
salamz...wah lamenye la xposting...anyway everything fine here...syamil lg 2 hari sampai mesir...xsabar nk jumpe die..pasti byk hadiah(ade ke??hee) dan cerita menarik die akan citekan nanti....anyway...sedang duk syok2 JALAN KE BLOG org...aku terbace 1 ucapan dr abu yang pasti if korg bace akan wat korg xtekak utk ditelan...jom sama2 renungkan...:


"Dear students! You have spent many years of your life at this institution to acquire education. You have eagerly been waiting for the day when you will reap the harvest of your labour in the form of a degree. I am aware of your emotions on this occasion, and that is why it pains me to express my thoughts so bluntly.


Frankly speaking, I consider this Alma Mater, in fact all Alma Maters of this kind, slaughter houses rather than educational institutions. The degrees to be awarded are in fact death certificates, issued when the murderer is satisfied that he has accomplished his task; fortunate are those who escape from this organised butchery with still some spark of life.


I have not come here to congratulate you on receiving these death certificates. I am, rather, overwhelmed with grief to see you in such a miserable plight. I am like someone seeking a person who might still be alive among a mass of corpses."


Ucapan di atas adalah titipan bicara Sayyid Abul 'Ala Maududi (1903-1979) kepada kaum mahasiswa yang melihat universiti sebagai 'rumah penyembelihan' yang mencetak segulung 'sijil kematian'. nak lagi mudah..ini adalah terjemahannya dalam bahasa Melayu:-


"Wahai Pelajar! Kamu telah melabur sekian lama masa kamu di universiti ini untuk mendapat pendidikan. Kamu telah lama menunggu saat di mana kamu akan menuai hasil usaha kamu itu dalam bentuk segulung ijazah. Aku merasai betapa tersentuhnya jiwa kamu dalam majlis sebegini, maka menjadi satu kesukaran buat aku berterus-terang kepada kamu pada saat ini.


Walaubagaimanapun aku perlu berlaku jujur, bahawa dalam menilai tempat kau dididik ini, malah kesemua tempat pendidikan yang bernama universiti ini tidak ubah seperti tempat penyembelihan berbanding tempat pendidikan. Ijazah yang dihulurkan tidak ubah seperti sijil kematian, diberikan apabila si pembunuh sudah berpuas hati kerana telah berjaya menyempurnakan penyembelihannya; alangkah bertuahnya kepada mereka yang telah berjaya melarikan diri daripada penyembelihan terancang ini dengan sedikit cahaya kehidupan.


Aku tidak hadir ke sini untuk mengucapkan tahniah kepada kamu kerana telah menerima sijil kematian tersebut. Malah sebaliknya, aku berasa teramat sedih melihat kamu semua dalam keadaan yang teruk. Aku seperti seseorang yang sedang mencari manusia yang masih hidup dalam timbunan mayat di sini."


Tamat petikan ucapan Abul 'Ala al-Maududi.


Sama ada kita mahu bersetuju atau tidak, hal itu terpulang kepada pandangan masing-masing. Tetapi, jika diteliti dengan rinci terasa ada kebenaran dalam ucapan tersebut. Sebenarnya, apa peranan tertinggi kaum pelajar??? Apa hubungan pelajar dengan masyarakat dan rakyatnya? Apa tujuan universiti ditubuhkan dan apa kaitan kena-mengenanya kaum kapitalis dengan universiti? ada jawapan???aku tidak mahu teori semata2...aku mahukan jawapan dengan bukti pada amal..boleh??


takpelah..Mari kita tinggalkan dulu soalan ini kepada sesiapa yang suka menjawabnya..


Universiti bagaikan 'rumah penyembelihan'?


back to ucapan al-Maududi. kita mlihat sptnya beliau sudah tak lgi mpcayai universiti. Mybe universiti itu di luar negeri or ada di mana2. Beliau tidak mengupas dengan lebih detail. So..mari kita anggap semua universiti sama saja sifatnya; 'rumah penyembelihan'. Dan pelajar itulah yang akan disembelih. Penyembelih, mungkin TNC HEP atau Kementerian Pengajian Tinggi.


but dun forget!!. Al-Maududi mungkin telah hilang kepercayaan ke atas universiti sebagai 'rumah penyembelihan'. Tetapi beliau masih menaruh harapan tinggi ke atas mahasiswa-mahasiswa yang diucapkannya sebagai:-


"Alangkah bertuahnya kepada mereka (mahasiswa) yang telah berjaya melarikan diri daripada penyembelihan terancang ini dengan sedikit cahaya kehidupan."


Lalu, al-Maududi menyifatkan dirinya sebagai:-


Aku seperti seseorang yang sedang mencari manusia yang masih hidup dalam timbunan mayat di sini."


Secara ringkasnya kita boleh membuat kesimpulan awal bahawa al-Maududi mungkin hilang rasa percaya ke atas sistem pendidikan universiti, tetapi masih menaruh harapan tinggi ke atas para mahasiswa universiti. Sebab itulah beliau menafsirkan dirinya sebagai seorang pencari 'manusia (mahasiswa) yang masih hidup dalam timbunan mayat' di rumah penyembelihan yang bernama universiti.


well...we actually dun no da reason why he said dat. Maybe, beliau telah dihalau daripada nk bg ceramah di universiti spt UKM membatalkan ceramah mengenai Palestin kerana panel jemputannya dikatakan tidak serasi dengan pihak atasan UKM pada tahun lalu.


Atau, beliau mungkin kecewa ke atas sejenis sistem berhutang yang dikenakan terhadap pelajar yang belajar di universiti yang mana kadar faedahnya (riba) membebankan pelajar sehinggakan hal itu diibaratkan beliau sebagai tindakan menyembelih pelajar laksana PTPTN menyembelih mangsanya?


Ini semua adalah teka-teki yang belum dapat dirungkai dan menjadi sebuah misteri yang belum terungkap dengan jelas kebenarannya. Khaled Nordin belum tentu dapat jelaskan hal ini kerana beliau masih baru menjawat jawatan sebagai Menteri Pengajian Tinggi.


Sepatutnya, Khaled membawa isu ini dibincang di UTM ketika dia membawa lambang Umno, BN di UTM sebelum pilihan raya lalu kalau beliau tahu Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi akan melantiknya kepada jawatan berkenaan sebagai suatu langkah persediaan.


Ini kerana, pelajar yang sedar dan yang enggan disembelih telah pun muak, loya serta melugai dengan kenyataan terbaru Kementerian Pengajian Tinggi berhubung cadangan pindaan Auku. Ini sudah pasti akan melibatkan pindaan mengikut suka hatinya, pelajar dan pensyarah yang rela hidung mereka dicucuk hari ini untuk disembelih pada keesokan harinya.


Mahasiswa dan pensyarah yang tidak rela hidung mereka dicucuk untuk disembelih sudah pun menghidu bahawa pindaan Auku 1971 ini tidak bertujuan memansuhkan artikel 15 (1), (2), (3) dan lainnya yang memberi kebebasan kepada warga kampus berpolitik dan menjalankan kegiatan akademik yang ada kaitannya dengan politik negara.


Jadi, mana mungkin Khaled akan terfikir kedudukan universiti sebagai 'rumah penyembelihan' sebagai yang dilontarkan al-Maududi pada awal-awal perbincangan tadi.


Kepada golongan pakcik makcik kita yang pernah mengikuti silibus atau kurikulum usrah-usrah sejak 1970-an dahulu tentunya terdedah dengan kupasan al-Maududi dan Hasan al-Banna di dalam usrah mereka. Dalam erti kata lain, pemikiran al-Maududi dan al-Banna adalah seangkatan zaman.


Suatu masa dahulu saya pernah menulis sedikit di ruangan ini tentang betapa tingginya harapan al-Banna terhadap golongan mahasiswa sehingga beliau membuat suatu muktamar rapat umum khas untuk menyampaikan wasiat kepada golongan pelajar. Maka, demikian dengan al-Maududi. Harapannya menggunung. Cuma, penyampaiannya sedikit berbeza bercampur nada kecewa.


p/s:begitu tinggi pengharapan al-BANNA dlm melihatkan seriusnya generasi mahasiswa sehingga beliau membuat suatu muktamar rapat umum utk menyampaikan wasiat kpd golongan pelajar...begitu juga dgn al-MAUDUDI..harapannya tinggi menggunung...cuma penyampaiannya ada sedikit berbeza bercampur nada kecewa....


apa pula respon kita yang bergelar mahasiswa...????


dis kid can answer it better than u??

Read On 1 comments

noktah...bagaimana??

4:03 AM
Kembalilah kepada Allah!!

da ticket to da last path..

Tiket ini merupakan dakwah percuma atas dasar untuk mendapatkan keredhaan Allah

*****


Nama :Manusia (semua manusia)

Jantina :Kerajaan tanah (Dari bumilah Kami ciptakan kamu, dan ke dalamnya Kami akan mengembalikan kamu, dan daripadanya pula Kami akan mengeluarkan kamu sekali lagi)

Alamat :Planet bumi (dunia) (negeri yang fana’)

Destinasi tujuan :Negeri yang kekal abadi

Tiket ini didedikasikan kepada :Orang2 yang yang takut ditipu oleh kehidupan materialistik dunia dan berharap untuk sederhana dan seimbang di antara kebendaan dan roh, amal dan akhlak serta agama dan kehidupan.

****

Barang2 yang dibenarkan ketika perjalanan; tujuh meter kain putih

setiap barang yang mampu dibawa hasil dari keimanan kepada Allah: amal soleh-solat-puasa-zakat-haji-sedekah-tasbih-zikir-istighfar-ilmu yang bermanfaat-anak soleh yang mendoakan ibu bapanya..

tips terakhir : tidak dibenarkan sama sekali membawa apa2 yang bersangkutan dengan kemewahan dunia.
Read On 0 comments

mY pLayLisT


whats up Palestin

whats up in Harakah

Followers

you are in..!

from zero to..