Find The Way..

kau dan aku...siapa??

mamai sungguh pagi ni..sedang mencari henset canggih O2 aku..aku terjumpa sebuah buku yg padanya ada seribu kenangan menanti dibuka.." mutaba'ah amal "zmn sekolah dlu...selepas dibelek2....tiba2 hatiku bermonolog sendirian..:


(bukan gmbar penulis yg sebenar)


aku bangun pagi...tp pagi ku diwaktu matahari meninggingi

aku tetap solat...tp solatku diakhir waktu...??

aku juga pergi ke masjid...tp bila berkumandang azan jumaat

aku xpernah lupa utk berdoa...tp doaku bila aku susah dan berhajat

er....
oOoOOooooOOittt!!!!!
siapakah dirimu untuk menilai diriku ini!!
biarlah aku begini...
asal aku bahagia dah la...ada aku kaco hidup ko ke??
huh...gi blah a tarbiyah2 nih...aku da idup senang ngn suasana cni!!

lantas ku bangun meninggalkan cermin itu..
semenjak 2menjak ni cermin itu yg byk memberikan aku ketegangan emosi

hurm...itulah cermin yg pd suatu ketika byk memberi ransangan pd diriku

bila ku berduka...cerminlah tpt mengadu
bila aku gembira...senyuman riang ku lemparkan padanya
hurm...terselit juga pdnya kata2 mutiara yg byk memberi injeksi pd diriku;
ADDUNIA SA'AH...FAJ'ALNAHA ATTHO'AH
(dunia ini sementara..maka laksanakannya bersama ketaatan)
juga terselit kata2 semangat;
STAND STILL TO HOLD DA FIELD!!
hurm..ape ntah lg..byk je kata2...bukan bg pape pon utk aku..buang masa je!!
maka terus aku beredar meninggalkan cermin diriku itu..
selangkah demi selangkah ku menjauhinya..
makin kuat rintihan ia memanggil..
aaaaaaaaa...abaikan...aku adalah aku yg baru sekarang
biarlah aku nk wat ape pon....!

waaAaaaaaAAAaaaaarghh!!!
ko nak ape lg...aku berang lantas ku melempar kejam seketul batu direct
kene cermin itu...berderai lah ia....hahahahahaha...puas aku!!

ku meninggalkan ia hanya dgn kemarahan aku..maka tamatlah riwayat sebuah yg cermin yg pernah menjadi teman rapatku suatu ketika dahulu..
erm....aku puas dalam duka...perlukah aku berbuat begitu...???
dahla..lupakan..kehidupan aku tak ada kene mengena dgn cermin tuh.

OOooOoUuucCH!!terjenggkit2 aku menahan pedih selepas terpijak halusan kesan cermin itu..aku duduk..ku cuba keluarkan kaca itu...


bersama linangan air mata kepedihan yg tersimpan..aku terlihat akan keratan sebuah nota yg terselit skali bersama serpihan deraian cermin itu...suatu kata2 yang padanya ada maksud sgt2 tersirat..;
AN TAKHSHALLAHA KAANAKA TARAHU(riwayat imam muslim)
takutlah allah sebagaimana kamu melitahNYA

tersingkap semula kenangan lama dibangku sekolah dulu...kaget..
..owh!"ini catitan yg telah aku catitkan sewaktu usrah 4thn dahulu"aku beromongan lg
padanya aku sgt tersentuh akan konsep IHSAN selepas ISLAM dan IMAN...
bagaimana indah dan syumulnya islam mengajar penganutnya utk memahami dan menyedari
sehingga sekecil2 perkara iaitu NIAT IKHLAS KRN ALLAH..
saidina ALI karamallah wajha pernah berkata...
ANNIATUN YAHTAJU ILA NIAH
niat itu perlu kepada niat yg lain
apa afdhal dan hikmahnya arrasul s.a.w mengajarkan kita ttg ikhlas..?
tak boleh ke berusaha gile2 tanpa niat..??
bukan ke ALLAH nilai pd usaha kite..??
hurm...ku meninggalkan persoalan itu bersama juhud utk menggali sendiri jwpan itu..

lamunan ku berubah terhadap sabda arrasul s.a.w
BALLIGHU 'ANNI WALAU AYAT
sampaikan kepadaku walau pon sepotong ayat

aku sgt2 mengagumi para sahabat...dgn hanya sepotong ayat itu terhidang kata2 MUTIARA yg ditafsirkan bhw ballighu itu (amal) dan ayat itu (ilmu)..maka tidak dpt tidak..terlaksana padanya hukum ilmu itu perlu kpd amal..bukan sekadar ilmu dan teori yg makin canggih dijumpai manusia tp pd amal??...hampeh!!~..jawabku sepontan..hurm


krn ALFAHMU dan IMANnya pd ayat tersebut..natihjahnya..mrk mampu utk membuka ROM dan parsi sehingga berjaya menguasai hampir 2/3 dari dunia...berbanding dgn kita...apa yang boleh kita banggakan??dgn terlengkapnya sebuah mashaf ALQURAN pon kita boleh rela dan berdiam diri melihat musuh menghenyak keji ke atas kita..TAK MALUKAH KITA!!?aku mula bertanya memberi respon pd lamunan scr sedar itu...

tok..tok..tok...awEeEEEz!!!
ibu nih...knp tuh??ibu dgr bunyi mcm cermin pecah je td...are u ok..??jom turun makan..

uh??uh???tersentak..umpama line tenet yg tibe2 terdisconnect..lantas menghentikan siaran lamunan itu dgn segera memberi respon pd ibu..
yeeee ibu..i'm ok..nothing to be worry..cermin je pecah...xde pape..jp lg awez turun ye...
aku menggagahi jua utk bangkit dari posisi duduk td..
aku lemah..tp kerana berbekalkan pelbagai persoalan yg ingin ku temui juga jawapan td...aku bingkas bangun..huuuuh...!
aku bangun...aku berdiri...tapi kali ini..aku rasakan bangun dan berdiri ku berbeza...bangun
dan diri aku bersama azam dan niat yg unggul...dada aku sebak tapi...tenang krn tiada lg duka yg menyelubungi lama kini...w.pon aku sedar darah dari kaki dek serpihan cermin itu terus mengalir....aku senyum puas...krn kau cermin...w.pon krn kekejamanku...kau tetap menyayangi diri ku ini dgn memberi sentakan bisa kacamu utk aku terus sedar...
siapakah aku disebalik cermin itu?...apakah itu adalah diriku w.pon kau hanya pantulan imej muawwidz...apakah aku sedar aku tetap diriku w.pon jauh dari bayangan cermin itu..??
dimanakah keihklasan ternilai??pada hasil??atau pada usaha..??
janganlah kau menyalahi dirimu...krn kehidupanmu masih berbaki utk merampas segala peluang yg ada...
kau dan aku...siapa yang bernilai???tiada taranya sebelum renungan disebalik cermin muhasabah..kesedaran..keinsafan..perubahan..


ku pergi bersama linangan air mata semangat keazaman..langkahku langkah yg teratur dan tersusun...

the end..
p/s:watak ini tiada kaitan hidup atau mati..sengaja mempromo diri sbg renungan nukilan isi hati...hanya satu perkongsian selepas lama hidup tanpa tujuan...fikirkanlah
*******************************************************************************
0 comments:

mY pLayLisT


whats up Palestin

whats up in Harakah

Followers

you are in..!

Egypt Top Blogs

from zero to..