Find The Way..

1black malaysia


1 black malaysia VS 1 malaysia
antara suara rakyat atau kepimpinan rakyat..






عَنْ أَبِي سَعِيْد الْخُدْرِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَراً فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ اْلإِيْمَانِ

[رواه مسلم]

Terjemah hadits / ترجمة الحديث :

Dari Abu Sa’id Al Khudri radiallahuanhu berkata : Saya mendengar Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda : Siapa yang melihat kemunkaran maka rubahlah dengan tangannya, jika tidak mampu maka rubahlah dengan lisannya, jika tidak mampu maka (tolaklah) dengan hatinya dan hal tersebut adalah selemah-lemahnya iman.

(Riwayat Muslim)

Pelajaran yang terdapat dalam hadits / الفوائد من الحديث :

1. Menentang pelaku kebatilan dan menolak kemunkaran adalah kewajiban yang dituntut dalam ajaran Islam atas setiap muslim sesuai kemampuan dan kekuatannya.

2. Ridho terhadap kemaksiatan termasuk diantara dosa-dosa besar.

3.berlaku redho ke atas kemungkaran yang nyata pada kepimpinan adalah fasiq dan munafiq-disifatkan kerana meredhoi corak kepimpinan yang jelas bercanggah.

4. Sabar menanggung kesulitan dan amar ma’ruf nahi munkar.

5. Amal merupakan buah dari iman, maka menyingkirkan kemunkaran juga merupakan buahnya keimanan.

6. Mengingkari dengan hati diwajibkan kepada setiap muslim, sedangkan pengingkaran dengan tangan dan lisan berdasarkan kemampuannya.

makanya..

suarakanlah dengan perbuatan kalian jika usaha perubahan tidak termampu dengan tangan dan lisan

*ia bukan sekadar baju hitam*
1 comments:

salam...

sy xmelihat hadith ini sebagai rukhsah, tapi sebagai sindiran.

kalau dilihat darr sudut e2, sampai bila kita mahu iman kita duduk pada tahap slemah2 iman? sedangkn berusaha meningkatkn iman adalah satu lagi tuntutan...

YES! amalan adalah buah iman, jd kalau imannya adalah selemah2 iman, bagaimana pula amalan kita, sedang amal refleksi iman.

seumpama petani pemalas yang membiarkan ladangnya mati kekeringan...mana ada productivity... lainlah cerita kalau petani 2 xtahu bertani... harus diajar 1 per 1 dari menanam sampai menuai, munkin hasilnya lebih memberangsangkan kalau begitu.


mY pLayLisT

"Allah = Way Out of Solution"

"Allah = Way Out of Solution"
this blog belongs to Mu'awwidz Al-ansori b. Dzulkefly,a student of Syariah islamiyah in AL-AZHAR UNIVERSITY of EGYPT. myself : finding da way of blessings trough da journey of "WAY FARER" my email : awiz.alan@yahoo.com

non-stop :


whats up Palestin

whats up in Harakah

Followers

you are in..!

Egypt Top Blogs

from zero to..